وبلاگ میلیونی ها

محل گفتگوی میلیونی ها

تاحالا فکر کردی که...

-          من مشکل سینوس دارم؟

-          حفره‌ی  سینوسی چی هست؟

-          گرفتگی سینوس رو چطور باید برطرف کرد؟

یه روز می‌بینی که سر درد داری. احساس میکنی بینی‌ات پر شده. هر از گاهی هم سرفه یا عطسه می‌کنی. قضیه چیه؟ فکر می‌کنی سرما خوردی؟ شاید! اما اگه دو هفته گذشت و هنوز هم این مشکلات رو داشتی، شاید علتش سرماخوردگی نباشه. شاید سینوست مشکل داشته باشه...

ممکنه هر از گاهی شنیده باشی که بزرگترها راجع به سر درد سینوسی، گرفتگی سینوسی و یا عفونت سینوسی با هم صحبت کنن. این سینوس‌ها که میگن چی چی هست؟

بین استخوان‌های سر و صورت ما یک سری کپسول هوا هست که به اون‌ها سینوس میگن. از اونجایی که این سینوس‌ها با هوای مرطوب پر میشن، گاهی به اون‌ها "حفره‌های سینوسی" هم میگن.

هر انسان چهار جفت سینوس داره. "سینوس‌های پیشانی" که پشت ابروهای شما هستن. "سینوس‌های فکی" که داخل استخوان‌های گونه‌ی شما هستن. "سینوس‌های پرویزنی " که بین چشم‌های شما هستن و "سینوس‌های شب‌پره‌ای" هم که پشت سینوس‌های پرویزنی هستن.


آدما برای چی این سینوس‌ها رو دارن؟ دانشمندا در این مورد خیلی مطمئن نیستند اما خیلی از دانشمندا عقیده دارن که بدون وجود این سینوس‌ها، سرِ ما خیلی سنگین میشد و نگه داشتنش سخت! هوایی که داخل حفره‌های سینوس جمع میشه سرِ ما رو سبک‌تر می‌کنه و صاف نگه داشتنش رو راحت‌تر. این سینوس‌ها روی تُن صدای ما هم تاثیرگذارن.

داخل سینوس‌ها بافت نرم و نازکی هست که به اون "غشای مخاطی" میگن. این بافت‌ها به شما کمک میکنن هوایی که تنفس می‌کنین مرطوب باشه. این بافت‌ها "مخاط" رو هم درست میکنن. همون مایع غلیظی که نمی‌گذاره غبار و گرد و خاک وارد بدن ما بشه.

داخل غشای مخاطی، موهای خیلی ریز و میکروسکوپی هست که به اون‌ها "مژک" میگن. مژک‌ها با حرکت خودشون مخاط رو به بیرون از بدن می‌فرستن. ما معمولا متوجه این چیزها نمی‌شیم تا وقتی که یه اتفاق بد رخ بده.

حساسیت‌ها، ویروس‌ها یا باکتری‌ها سینوس‌های ما رو تحت تاثیر قرار میدن. اون‌ها باعث میشن تولید مخاط توی سینوس‌های ما بیشتر از اندازه‌ی لازم بشه. ممکنه باعث بشن غشای مخاطی حساس بشه یا ورم بکنه. بعضی از اون‌ها هم به مژک‌های ما صدمه می‌زنن و باعث میشن مژک‌ها نتونن به خوبی مخاط رو از بدن ما خارج کنن.

وقتی این موارد پیش میاد، احتمالاً سینوزیت شما عود می‌کنه.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی